مزایای آبیاری به روش تیپ(نواری):

 


👈 در آبیاری تیپ، سرعت باد و پستی و بلندی زمین نمیتواند مانع عدم یکنواختی پخش آب در مزرعه شود. حداکثر شیب توصیه شده در این روش یک درصد( ۱۰ در هزار)میباشد.
👈 آبیاری به روش تیپ مانع از جار ی شدن آب در سطح مزرعه میشود. همچنین تبخیر آب از سطح زمین نسبت به سایر سیستمهای آبیاری کمتر می شود.
بنابراین مصرف آب توسط علفهای هرز به حداقل رسیده و کنترل علفهای هرزو بیمار یهای مزرعه ساده تر میشود. علاوه بر این، بخش عمده آبی که به زمین داده می شود، به مصرف تعرق گیاه رسیده و در نتیجه شاخص کارایی مصرف آب افزایش می یابد.
👈 در این روش، ناحیه ریشه گیاه از نظر جذب آب و مواد غذایی در وضعیت مطلوبی قرار خواهد گرفت و بنابراین پاسخ مثبت گیاه به آبیاری با این روش بیشتر از سایر روش ها خواهد بود.
👈 در صورت اتوماتیک بودن سیستم آبیاری تیپ، هزینه های کارگری برای آبیاری مزرعه حذف می شوند. در شرایط غیراتوماتیک نیز هزینه های کارگری به مراتب کمتر از روش های غرقابی است.
👈 در صورت استفاده از این سیستم در آبیاری گوجه فرنگی و سبزیجات برگی،هزینه های مربوط به احداث جوی و پشته کاهش می یابد. همچنین بدلیل حذف شدن جوی و پشته ها، به سطح مفید مزرعه افزوده شده و در نتیجه با بالارفتن تعداد بوته در واحد سطح، میزان عملکرد محصول نیز افزایش می یابد.
👈 تزریق کودهای محلول در این روش به خوبی و به میزان یکنواخت در سطح مزرعه ممکن می گردد.
👈 به دلیل کشت منظم در این روش امکان حرکت ماشین آلات سمپاشی و غیره در بین ردیف های گیاهان میسر می باشد.
👈 از سوختگی بر گها جلوگیری میشود و تلفات ناشی از خیس شدن برگ های گیاه به حداقل ممکن خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *

ارسال نظر